fbpx
STAR Κεντρικής Ελλάδας
Μέλος του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης
Τελευταίες Ειδήσεις
Στέφανος Σταμέλλος

Στέφανος Σταμέλλος

Mέλος της «Οικολογίας Αλληλεγγύης Στερεάς»

stamellos

 

 

 

Με αφορμή το άτυχο συμβάν του συμπολίτη μας γιατρού με το δάγκωμα από το αδέσποτο σκυλί, επαναφέρω αυτά που έγραφα πέρυσι τέτοιο καιρό σχετικά με την εφαρμογή της νομοθεσίας για τα αδέσποτα, την ενημέρωση και την πρόληψη.

stamellos

 

 

Διαβάζω ότι η δημοτική αρχή Λαμίας προχωράει σε σημαντικές αναπλάσεις στη νοτιοδυτική Λαμία με τη δημιουργία και χώρων πρασίνου, που πραγματικά λείπουν στις γειτονιές της πόλης.

stamellos

Αυτά που ζούμε σήμερα, σε όλους τους τομείς, δείχνουν ότι πρέπει να φέρουμε ξανά στη μνήμη και στον τρόπο ζωής την έννοια της αειφορίας. Η αειφορία, η οποία, ως έννοια, εμφανίζεται κατά τη δεκαετία του 1990, είχε και έχει ως στόχο να συντονίσει τις σχέσεις ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση, την κοινωνία, την πολιτική, την οικονομία, την ανάπτυξη, κάτω από το πρίσμα της προστασίας του περιβάλλοντος και του πλανήτη. Όλα αυτά δηλώνουν ότι πρόκειται για μια ρυθμιστική, σύνθετη και πολλαπλή στη χρήση της έννοια.

stamellos

Διαβάσαμε πρόσφατα δύο δημοσιεύματα, που αναφέρονται στο Διαγώνιο Άξονα «Λαμία (Βόλος) – Αντίρριο». Το ένα είναι η ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Φωκίδας της Νέας Δημοκρατίας, Ιωάννης Μπούγας σχετικά «με την κατασκευή του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο» . Το άλλο είναι η Επερώτηση που κατέθεσε στην Περιφέρεια για το διαγώνιο οδικό άξονα Λαμία – Αντίρριο ο Περιφερειακός Σύμβουλος Φωκίδας Δρόσος Παρασκευάς «ζητώντας να πληροφορηθεί για την πορεία εξέλιξης του έργου» 10/δροσοσ-παρασκευασ-ο-διαγώνιος-λαμία/].

Με την ευκαιρία αυτών των δύο δημοσιευμάτων, θεωρώ υποχρέωσή μου να αναφερθώ στο θέμα της χάραξης του οδικού άξονα∙ και συγκεκριμένα τη χάραξη του στην Κοιλάδα του Σπερχειού. Σύμφωνα με τα σχέδια της μελέτης και τον επίσημο χάρτη του ΥΠΕΝ, προβλέπεται να διασχίσει την κοιλάδα με κόμβο στον ΠΑΘΕ λίγο πριν το SOULIS και στον Ε65 λίγο πριν το Κόμμα, να συναντήσει την ΠΕΟ Λαμίας – Αθηνών δίπλα στο Κόμμα και συνεχίζοντας προς τη Γέφυρα του Ασωπού, να ανεβεί προς το Μπράλλο για να συνεχίσει με σήραγγα προς τη Γραβιά κλπ.

Η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω αν συνεχίστηκαν και αν ολοκληρώθηκαν οι απαλλοτριώσεις, που είχαν ξεκινήσει, και αν μπήκε το έργο και η συγκεκριμένη χάραξη στον επίσημο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Μεταφορών. Αυτό πιστεύω θα το έχουμε σύντομα με βάση τις δύο ερωτήσεις. Όμως δεν μπορώ να μην αναφερθώ στις αιτιάσεις που διατυπώσαμε από δεκαετίας, ανανεώνοντας τες κατά καιρούς και μη έχοντας καμιά ανταπόκριση. Λέγαμε τον Ιούλιο του 2011 «...δεν έχουν εξεταστεί τα νέα δεδομένα, τα οποία προκύπτουν τόσο από την εμπειρία της κατασκευής των τριών άλλων αξόνων (ΠΑΘΕ, ΣΓΥΤ του ΟΣΕ, Ε65), όσο και από τη σημερινή συγκυρία και την οικονομική δυσκολία εξέλιξης των μεγάλων έργων στη χώρα μας. Ποια είναι, κατά τη γνώμη μας, αυτά τα δεδομένα:

  • Η κατασκευή, και λειτουργία ήδη, του ανισόπεδου κόμβου στο ύψος των Θερμοπυλών για το δρόμο "Θερμοπύλες – Άμφισσα – Πάτρα", ο οποίος κόμβος δεν υπήρχε, όταν σχεδιαζόταν η αναφερόμενη χάραξη.
  • Το ότι το έργο αυτό δεν έχει ακόμα δρομολογηθεί και δεν έχει μπει στον επίσημο Εθνικό Στρατηγικό Σχεδιασμό Μεταφορών.
  • Η καταστροφή του πιο εύφορου τμήματος του κάμπου του Σπερχειού, γη υψηλής παραγωγικότητας για τα σημερινά δεδομένα της οικονομίας της χώρας μας και της σημασίας του πρωτογενούς τομέα.
  • Η πλήρης αναστάτωση και η κατάργηση ουσιαστικά της προστατευόμενης περιοχής NATURA 2000, για την οποία έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε σχέση και με τη ζημιά που προκαλεί η διέλευση του Ε65 και της ΣΓΥΤ του ΟΣΕ
  • Και φυσικά το ερώτημα είναι, κατά πόσο πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε μια τέτοια εποχή ένας ακόμη κλειστός αυτοκινητόδρομος με τέτοιο κόστος»

Να θυμηθούμε ότι, στις 10/7/2006, ο τότε Νομάρχης Θανάσης Χειμάρας, ο Δήμαρχος Γιώργος Κοτρωνιάς και ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Στέλιος Ζαχαρόπουλος είχαν υποβάλει Υπόμνημα προς τον τότε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ Σουφλιά, όπου μαζί με τα άλλα, ζητούσαν τα εξής: «Η μελέτη του συστήματος των έργων και των ΠΑΘΕ και Ε65, εκπονήθηκε με την παραδοχή ότι ο οδικός άξονας προς Άμφισσα – Αντίρριο μελλοντικά θα ακολουθήσει νέα χάραξη (από την περιοχή της ΠΕΟ Λαμίας – Αθηνών). Η παραδοχή αυτή δεν λαμβάνει υπόψη τη σημερινή σύνδεση του δρόμου με τον ΠΑΘΕ στις Θερμοπύλες. Έχοντας υπόψη τη γεωμορφολογία της περιοχής, ο άξονας προς Άμφισσα – Αντίρριο, να έχει αφετηρία τον Α/Κ Θερμοπυλών». Ζητούσαν με λίγα λόγια να μην διασχίζει διαγώνια τον παραγωγικό κάμπο του Σπερχειού ο οδικός άξονας, ο μεγάλος αυτοκινητόδρομος, Βόλου – Αντίρριου, ο οποίος θα ολοκληρώσει την καταστροφή της κοιλάδας και θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα, αυτά που τώρα όλοι διαπιστώνουμε.

Επίσης στην αναθεώρηση του ΓΠΣ Λαμίας, στην Αη Φάση, που αξιολογεί και προτείνει εναλλακτικές, είχε επισημάνει και ζητούσε νέα χάραξη και νέο κόμβο για τη Διαγώνιο λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων (τεύχος Α', Κεφάλαιο «Περιβαλλοντικές επιπτώσεις μεγάλων έργων» σελ. 70). «Η Διαγώνιος οδός θα μπορούσε να ξεκινά την χάραξη της εκτός της περιοχής NATURA Σπερχειού»

Με λίγα λόγια, έχουμε ένα έργο που πλήττει δύο περιοχές κοινοτικού ενδιαφέροντος, περιοχές NATURA, εκ των οποίων μία είναι και ΖΕΠ, υποβαθμίζει και απαξιώνει γη υψηλής παραγωγικότητας, της οποίας η διατήρηση και η προστασία είναι συνταγματικώς επιβεβλημένη, απαραίτητη για το διατροφικό ζήτημα και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, σε μια περιοχή με πολλά πλημμυρικά προβλήματα και βέβαια δεν έχουν διερευνηθεί εναλλακτικές λύσεις χάραξης για την κατασκευή του έργου.

Το σημαντικό είναι ότι δεν φαίνεται να έχει αλλάξει κάτι∙ με αποτέλεσμα να συνεχίζει να εμφανίζεται στο χάρτη του ΥΠΕΝ κανονικά και σύμφωνα με τις αρχικές μελέτες. Άρα είναι ευκαιρία να φέρουμε ξανά τους αρμοδίους προ των ευθυνών τους, πριν είναι αργά, όπως μας λέγανε και για τον Ε65. Είναι επίσης ώρα η Αυτοδιοίκηση, η Περιφέρεια και ο Δήμος Λαμίας, να αναλάβουν τις ευθύνες τους!

stamellos

Κοιτάζω κάθε μέρα από το παράθυρο την Οίτη. Το μάτι οδηγεί τη σκέψη σε κάθε της γωνιά, που την έχω περπατήσει και τρέξει. Νιώθω ότι θα αναγκαστώ κάποια στιγμή να απολογηθώ σ' αυτή - και γι' αυτή - για ό,τι γίνει και δεν γίνει. Παραλάβαμε την Οίτη ένα υπέροχο βουνό, και μάλιστα Εθνικό Δρυμό, και δεν θα την παραδώσουμε βιομηχανική περιοχή! Ούτε αιολικά, ούτε άλλα μεταλλεία, πουθενά στην Οίτη!

stamellos

 

Ανοίγοντας τη συζήτηση για τις καταστροφές, που προξένησε ο «Ιανός» στην περιοχή μας, και κάνοντας μια ιστορική αναδρομή στις πλημμύρες του Σπερχειού ποταμού τα τελευταία 150 χρόνια, το συμπέρασμα είναι απλό: Είχαμε βροχοπτώσεις και έντονα καιρικά φαινόμενα πάντα, τα οποία έγιναν πιο συχνά τα τελευταία χρόνια και αναμένονται, ναι, να γίνουν ακόμα πιο έντονα στο μέλλον. Αυτό το λένε οι επιστήμονες.

stamellos

 

Έκλεισε, αισίως που λένε, ένα χρόνο θητείας η Δημοτική Αρχή. Αυτό μας υπενθυμίζει πόσο γρήγορα τρέχει ο χρόνος και πόσο ακόμα πιο γρήγορα ο πολιτικός χρόνος. Αρχίζουν να παλιώνουν οι υποσχέσεις και η μνήμη να χαλαρώνει. Τα προεκλογικά προγράμματα και τα χρονοδιαγράμματα, με τις δαπάνες και τα έσοδα, κατέβηκαν από τις ιστοσελίδες, για να μην ανατρέχει κανείς∙ και η ιστοσελίδα της Περήφανης Πόλης έκλεισε [undefined]. Άλλωστε τα μεγάλα λόγια της προεκλογικής περιόδου και η αθέτηση των υποσχέσεων στη συνέχεια είναι σύνηθες φαινόμενο. Οι δημότες όμως οφείλουν να αποδεικνύουν ότι και μνήμη έχουν και κρίση.

 

Πολλά πράγματα, θα πει κανείς, έχουν διαφοροποιηθεί λόγω της κατάστασης και του COVID-19. Η τεχνολογία όμως σήμερα επιτρέπει να πάντα, αρκεί να το θελήσουμε. Και αναφέρομαι περισσότερο στα θέματα της ενημέρωσης, της συμμετοχής και της διαφάνειας, για να μπορεί κανείς, ως πολίτης, με περισσότερη γνώση να κρίνει το έργο. Αυτό ορίζουν οι αρχές και οι αξίες της αυτο-διοίκησης, αυτές που έχουν κατακτηθεί στο διάβα του χρόνου, αλλά και που ορίζει η νομοθεσία. Αναμφισβήτητα η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, ο δήμος, είναι χώρος διαλόγου, συγκλίσεων και συνθέσεων. Είναι ο κατεξοχήν λαϊκός θεσμός, που στις κρίσιμες στιγμές για την κοινωνία, όπως αυτή που διανύουμε, έχει να παίξει σημαντικό ρόλο και να φέρει σε πέρας σημαντικές ευθύνες. Σήμερα δυστυχώς ξεχνιέται το «αυτο» και προβάλλεται μόνο το «διοίκηση».

 

Αποδεικνύεται ότι η ηγεσία του Δήμου δεν μπορεί να ξεπεράσει το παραδοσιακό συντηρητικό μοντέλο του δημαρχοκεντρισμού, των μηχανισμών και των αόρατων συμβούλων. Επιλέγει να καθορίζει τις πρακτικές και τις αποφάσεις της - με κάποια προσχήματα εννοείται - στη βάση των ιδεολογικών της αρχών και των κεντρικών πολιτικών στην αυτοδιοίκηση. Ο ρόλος του δημάρχου και της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου συνεχίζει να είναι ρόλος του «ήπιου διαμεσολαβητή» ανάμεσα στην κεντρική εξουσία και την τοπική κοινωνία∙ ένας ρόλος συνεπικουρικός στις πολιτικές ιδιωτικοποίησης των φιλέτων της αυτοδιοίκησης, με την κρατικοδίαιτη και επιδοτούμενη «ιδιωτική πρωτοβουλία» να εδραιώνεται στον τομέα των υπηρεσιών του Δήμου. Αυτό, σε συνδυασμό με τους μειωμένους πόρους και τον τρόπο που χρηματοδοτείται σήμερα η αυτοδιοίκηση, διευκολύνει τα σχέδια για τη σταδιακή συρρίκνωση του ρόλου της, με τη συνεχή μείωση του μόνιμου προσωπικού και την υποβάθμιση των υπηρεσιών, όταν η ανεργία στους νέους χτυπάει κόκκινο.

 

Θα επαναλάβω μερικές από τις χιλιοειπωμένες κατά καιρούς αιτιάσεις και προτάσεις. Οι προθέσεις είναι να συμβάλλουν θετικά από θέσεις αρχών και οι προτάσεις έχουν χαρακτήρα δημιουργικό. Το πρώτο όμως και σημαντικό, που πρέπει να επισημανθεί, είναι ότι ο Δήμος ασφυκτιά από την έλλειψη ενός συγκεκριμένου οράματος. Τα μεγάλα ζητήματα όπως το Πανεπιστήμιο, η Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας, οι Ιαματικές Πηγές και ο θερμαλιστικός τουρισμός, ο Σπερχειός, ο Μαλιακός, η Οίτη και το Καλλίδρομο, ο Ηρακλής και η ιστορική Γέφυρα του Γοργοποτάμου, είναι θέματα που δεν αντιμετωπίζονται, δεν συζητιούνται συλλογικά και χρονίζουν∙ και αυτό για ένα δήμο που θέλει να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή αξιοποιώντας τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.

 

Τα θέματα που αφορούν στην αγροτική παραγωγή και τον πρωτογενή τομέα, στην τουριστική πολιτική και τον ήπιο εναλλακτικό τουρισμό, τις πολιτιστικές υποδομές, το περιβάλλον και τη βιώσιμη προοπτική της περιοχής, τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, τη διαχείριση του υδάτινου πλούτου, την αποτύπωση και αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας, απασχόλησαν ελάχιστα έως καθόλου τη δημοτική αρχή. Προβλήματα δεκαετιών παραμένουν, όπως είναι η επικίνδυνη λειτουργία του ΧΑΔΑ/ΧΥΤΑ, τα περιαστικά άλση αναψυχής, ο Ξηριάς, τα λατομεία, αλλά και καινούργια μικρότερα, ίσως, όπως: ο Κανονισμός Άρδευσης, ο Κανονισμός Αθλητικών Χώρων, ο Κανονισμός Διαχείρισης του Πρασίνου, το Σχέδιο Αντιπλημμυρικής Προστασίας, η πιστοποίηση και η λειτουργία των παιδικών χαρών και των χώρων άθλησης της νεολαίας, η Δημοτική Αστυνομία, το οικονομικό σκάνδαλο στο ΔΗΠΕΘΕ, η Λαϊκή του Σαββάτου, η λειτουργία των δημοτικών αποχωρητηρίων, η απομάκρυνση του όρχου οχημάτων.


Εξετάζοντας μια - μια τις πλευρές της καθημερινότητας του δημότη, διαπιστώνουμε τις ουσιαστικές καθυστερήσεις και τα σοβαρά ελλείμματα. Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Δημοτικού Σχεδίου Διαχείρισης των Αποβλήτων (Δη.Σ.Δ.Α.) και της λειτουργίας του ΧΥΤΑ, η ανεξέλεγκτη εναπόθεση των Αποβλήτων Εκσκαφών Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ), τα αστικά πάρκα, η απόδοση των στρατοπέδων στο Δήμο, οι στάσεις του αστικού ΚΤΕΛ και η αισθητική της πόλης, η κατάσταση του πρασίνου και των δέντρων, η συντήρηση των αθλητικών υποδομών, ο Άγιος Λουκάς, είναι μερικές από αυτές.

 

Λέγαμε πάντα πως αυτό το μοντέλο λειτουργίας της αυτοδιοίκησης, το απαρχαιωμένο μοντέλο του δημαρχοκεντρισμού, αποδεικνύεται από τα πράγματα ότι είναι αναποτελεσματικό, δεν έχει να δώσει κάτι καινούργιο και έχει φθάσει στα όρια του. Εκ των πραγμάτων η νέα εποχή που διανύουμε απαιτεί ένα άλλο μοντέλο δημοτικής «διαχείρισης» και λειτουργίας, με τη στροφή στην παραγωγική ανασυγκρότηση της τοπικής οικονομίας, με διαφάνεια, έλεγχο και συμμετοχή των δημοτών και των φορέων, με την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεγγύης και με σεβασμό στο περιβάλλον∙ για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις μεγάλες απαιτήσεις της εποχής και στις προκλήσεις του μέλλοντος με βιωσιμότητα.

 

stamellos

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε πρόσφατα επιστολή στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και το Υπουργείο Ανάπτυξης σχετικά με τη ΣΔΙΤ για τις Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) Πελοποννήσου.

stamellosΗ ίδια η Γενική Δ/νση Περιβαλλοντικής Πολιτικής (Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης) του ΥΠΕΝ, στην απάντηση σε Ερώτηση Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την Εγκατάσταση Αιολικών Σταθμών στην Οίτη αναφέρει:

«Επισημαίνεται ότι το πολύγωνο εγκατάστασης των ανεμογεννητριών (Α/Γ) του έργου του θέματος βρίσκεται εκτός προστατευόμενης περιοχής του Δικτύου NATURA 2000. Όμως, το σύνολο των Α/Γ, αλλά και τμήμα των συνοδών, εντοπίζεται εντός της Σημαντικής Περιοχής για τα Πουλιά της Ελλάδας (ΣΠΠΕ) με κωδικό GR104 (Όρος Οίτης), ενώ το μεγαλύτερο τμήμα των συνοδών εντοπίζεται εντός της ΣΠΠΕ με κωδικό GR103 (Κοιλάδα και εκβολές Σπερχειού-Μαλιακός κόλπος). Επίσης τμήμα των συνοδών έργων εντοπίζεται εντός της ΖΕΠ GR2440005 (κάτω ρους και εκβολές Σπερχειού ποταμού.», άρα εντός της περιοχής Natura.

stamellosΜου έλεγε ένας φίλος προχθές κουβεντιάζοντας για τα χάλια των δέντρων στη Λαμία, πως δεν έχει προσωπικό ο Δήμος για να συντηρήσει το πράσινο και τα δέντρα, όπως πρέπει.

Σελίδα 1 από 9
Η ιστοσελίδα μας χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης σας. Χρησιμοποιώντας τη ιστοσελίδα αποδέχεστε την χρήση τους.